Oddział I, II i III – wtorek 31.03.2020r.

Oddział I

 

Temat kompleksowy:  W  GOSPODARSTWIE
Temat dnia: KONCERT NA PODWÓRKU

 

  1. „Wiejska zagroda” – zapoznanie z odgłosami zwierząt z wiejskiego podwórka.

Oglądanie bajki edukacyjnej „Zwierzęta na wsi” – rozpoznawanie i nazywanie zwierząt wiejskich, naśladowanie odgłosów jakie wydają zwierzęta.

Link do bajki:
https://www.youtube.com/watch?v=qQtJP40a1Iw

 

  1. Zabawa ruchowa „Idą kurki”.

Rodzic układa na podłodze ze sznurka duże koło. Dziecko chodzi dookoła po sznurku powtarzając za rodzicem wierszyk. Przy ostatnim wersie wymienia nazwę domku i wskakuje do środka koła.

Idą sobie kurki dróżką:
Pierwsza kurka tupie nóżką,
Druga kurka tupie nóżką,
Trzecia kurka tupie nóżką.
Potupały, potupały
I w kurniku się schowały.

Idą sobie świnki dróżką:
Pierwsza świnka tupie nóżką,
Druga świnka tupie nóżką,
Trzecia świnka tupie nóżką.
Potupały, potupały
I w chlewiku się schowały.

 

  1. Osłuchanie z piosenką „Dziwne rozmowy”.
    Link do piosenki: „Dziwne rozmowy”

 

  1. Rozmowa na temat treści piosenki.

– Jakie zwierzęta występowały w piosence?
– Czy pamiętasz gdzie były zwierzęta?

 

  1. Nauka słów i melodii piosenki.

 

Nauczycielki:
Aleksandra Kmiecik
Aneta Krawczyk

 

Oddział II

 

Temat kompleksowy: ZWIERZĘTA NA WSI
Temat dnia: PRODUKTY OD ZWIERZĄT

 

  • Skąd się bierze mleko? – burza mózgów – aktywizowanie myślenia.

Osoba dorosła naprowadza tok myślenia dziecka na wiedzę o zwierzętach dających mleko (krowa, koza, owca) i jego przetworach.

 

  • Dlaczego hodujemy krowy? – praca z obrazkiem – próby uogólniania pojęć.

Dziecko koloruje obrazek według podanego kodu oraz wskazuje produkty spożywcze, które mamy dzięki hodowli krów. Karta pracy ,,Razem się bawimy” str. 42 cz.3

 

  • Zabawy i ćwiczenia poranne:

Kto ma nogi dwie, kto cztery – zabawa na czworakach /dziecko nie chodzi na czworakach, a dłonie układa całe na podłożu/.
Osoba dorosła: Kurka i kogut po dwie nogi mają i jak my biegają.
Osoba dorosła: Kto cztery nogi ma porusza się jak koń, krowa i koza.
Zabawę powtarzamy 2-3 razy.

 

ZAJĘCIA DYDAKTYCZNE

Cele: kształtowanie prawidłowej postawy ciała.

 

  1. ZABAWY I ĆWICZENIA GIMNASTYCZNE
    • Zabawa ożywiająca „Na wiejskim podwórku”.

    Osoba dorosła podaje nazwę zwierzęcia występującego na wsi, dziecko naśladuje chód i zachowanie się podanego zwierzęcia.
    pies – dziecko przemieszcza się na czworakach /prawidłowy chód/ udając pieski,

    Co jakiś czas wskazana zmiana pozycji – na hasło:” koci grzbiet” dziecko uwypukla plecy ku górze, „końskie siodło” uwypukla brzuch ku podłodze.

    kaczka – dziecko chodzi na lekko ugiętych nogach stopy stawia do środka, ręce naśladują ruchy skrzydeł,
    kura – dziecko chodzi po sali i co jakiś czas zatrzymuje się i naśladuje kurę grzebiącą w ziemi raz jedną nogą raz drugą,
    królik – dziecko w przysiadzie podpartym skacze naśladując skoki królicze.

    • Zabawa orientacyjno – porządkowa „Reksio, wróżki, czarownice”.

    Czas trwania około 2 minut.
    Dziecko przemieszcza się po pomieszczeniu, osoba dorosła podaje hasła:
    Reksio – dziecko wykonuje przysiad, a z rąk tworzy daszek nad głową,
    wróżki – dziecko przemieszcza się po sali machając rączkami jak skrzydełkami,
    czarownice – dziecko musi wziąć do ręki jakiś przedmiot.

    • Zabawa orientacyjno – porządkowa „Szereg, rząd”.

    Osoba dorosła  przemieszcza się,  w pewnym momencie mówi:  „za  mną w rzędzie”, w przypadku kiedy powie „obok mnie w szeregu” dziecko ustawia się obok osoby dorosłej.

    • Ćwiczenie oddechowe.

    W marszu dziecko wykonuje wznosy ramion przodem w górę – wdech, następnie opusty przodem w dół – wydech. Powtarzamy kilkakrotnie.

     

  2.  Co to jest „nabiał”? – rozmowa kierowana w oparciu o własne doświadczenia dziecka i zgromadzone produkty nabiałowe (masło, ser, śmietana, mleko itp.)
    – próby uogólniania pojęć

    – Jakie są przetwory z mleka?
    – Dlaczego jemy nabiał?
    – Czy wszyscy mogą spożywać nabiał?
    – Kto spożywa nabiał?

  3. Przetwory  mleczne  –  zagadki  smakowe;  degustacja  produktów z mleka – dzieci bez alergii pokarmowej.
    Osoba dorosła przygotowuje łyżeczki, talerzyki i zestaw produktów pochodzenia mlecznego (zależnie od możliwości): sery białe, żółte, krowie, owcze, jogurty naturalne i smakowe, maślankę, kefir, mleko, śmietanę, masło itp.  Dziecko próbuje produktów i wypowiada się na ich temat. Żeby zachęcić dziecko do degustacji można zrobić koreczki z sera, śmietanę można ubić z cukrem. Osoba dorosła wyjaśnia, że nie wszyscy mogą spożywać nabiał i należy to uszanować.

  4.  „Gąski, gąski do domu” – tradycyjna zabawa ruchowa.
    Osoba dorosła/starsza pełni rolę wilka. Pozostałe dzieci/ dziecko, to gąski.
    Najpierw dorosły, a później dziecko pełni rolę gospodarza, który stoi w sporej odległości naprzeciwko wilka i rozpoczyna zabawę.
    Gąski stoją między gospodarzem a wilkiem.
    Gospodarz: Gąski, gąski do domu.
    Gąski chórem: Boimy się.
    Gospodarz: a czego?
    Gąski razem: Wilka złego.
    Gospodarz: a gdzie on?
    Gąski razem: Za górami, za lasami.
    Gospodarz: To szybko gąski do domu.
    Po tych słowach dzieci – gąski biegną do gospodarza, a zadaniem wilka jest złapanie jak największej liczby dzieci. Złapane dzieci odchodzą z gry, a zabawę powtarzamy do momentu wyłapania wszystkich dzieci – gąsek.

 

PO OBIEDZIE

 

  • Dbam o zęby – wyrabianie nawyku systematycznego, prawidłowego mycia zębów.

 

  • Zabawa ruchowa „Parada zwierząt” – zabawa naśladowcza.

Dziecko przybiera nazwy zwierząt i przedstawia się: jestem kurą, jestem koniem, jestem …
Dziecko – kura, naśladuje grzebanie pazurkami w ziemi.
Koń – bieg z głosem: i-ha-ha, i-ha-ha.
Krowa – wolny chód z głosem: muu, muu.
Kaczka – chód z przechyłem bocznym i głosem: kwa, kwa

 

  • Co nam dają zwierzęta? – zabawa dydaktyczna – poznawanie produktów odzwierzęcych.

Osoba dorosła przygotowuje  zbiór  produktów  pochodzenia  zwierzęcego: mleko, ser, jajka, wełniany sweter, motek wełny, wędlina, poduszka z pierza itp. Dziecko wybiera jeden produkt i nazywa, określa jego cechy i od jakiego zwierzęcia pochodzi. Wełniany koralik – wykonanie koralika z wełny, poprzez filcowanie na mokro – doskonalenie motoryki małej.

 

  • Umiem grać, układać.

Zabawy przy stoliku wdrażające do poznawania i przestrzegania reguł oraz kształtujące odporność emocjonalną (gry, układanki, puzzle).

 

Nauczycielki:
Barbara Paszewska
Karolina Hałas

 

Oddział III

 

Temat kompleksowy: POWRÓT PTAKÓW

Temat dnia: BUDKI LĘGOWE

  1. Na podstawie ilustracji zamieszczonej w poniżej karcie pracy oraz wiersza pt. „Wiosna” Doroty Kossakowskiej można zapoznać dzieci z wyglądem, przeznaczeniem oraz sposobem zawieszania budek lęgowych.

 

  1. Dla chętnych dzieci proponujemy wykonanie kart pracy: Wydawnictwa edukacyjnego: „Podręcznikarnia”
  • „Razem poznajemy Świat” – pięciolatek, cz.3, str.31
  • „Razem bawimy się” – czterolatek, cz.3, str. 33

 

Wiersz „Wiosna” Doroty Kossakowskiej.

Wiosna przyszła do nas dziś z rana,
W zieleń trawy soczystej ubrana.
Przebiśniegi już kwitną w ogrodzie,
Zawdzięczają to pięknej pogodzie.
Słońce świeci, krokusy ogrzewa,
I zielenią się wszystkie drzewa.
Ptaki chcą już gniazda budować,
By pisklęta swoje wychować.
Deszcz wiosenny cicho coś śpiewa,
A słuchają go kwiaty i drzewa.

 

Rozmowa na temat wiersza.

– Jaka pora roku przyszła do nas?
– Co robią ptaki?
– Po co są potrzebne ptakom gniazda?
– Czy pisklęta wylęgają się tylko w gniazdach?
– Jak wygląda i do czego służy budka lęgowa?

 

  1. „Budki lęgowe” zachęcamy do wznoszenia konstrukcji z różnego rodzaju klocków.

 

  1. Propozycja zabawy ruchowo orientacyjno – porządkowej „Ptaki i budki lęgowe”.

W dowolnych miejscach rozrzucone woreczki „budki lęgowe”. Dziecko biega między woreczkami (poduszkami) „ptaki fruwają między budkami lęgowymi”. Na hasło: „ptaki fruną wysoko” – dziecko biegnie na palcach, ręce uniesione w górze. Na hasło „ptaki fruną nisko” – dziecko maszeruje, rękami naśladując machanie skrzydeł. Na hasło: „ptaki w budkach lęgowych” – przechodzi do przysiadu obok najbliżej leżącego woreczka „budki lęgowej”.

                                                                                                                                   Nauczycielki:
Bogusława Mikoś
Dorota Łabędź

O nas

Przedszkole Publiczne nr 21 w Tarnowie rozpoczęło swoją działalność w 1977 roku.
Wspieramy wszechstronny rozwój dziecka, towarzyszymy mu w procesie poznawania i rozumienia otaczającej go rzeczywistości.

Aktualności

Kontakt

ul. Burtnicza 11 33-100 Tarnów

+48 14 656 03 67

Galeria wydarzeń