oddział II
Temat kompleksowy: ZWIERZĘTA NA WSI
Temat dnia: ZDROWE ODŻYWIANIE
- O jakim zwierzęciu mówię? – zabawa dydaktyczna rozwijająca uwagę i myślenie.
Do zabawy potrzebne są obrazki przedstawiające zwierzęta lub zwierzęta – zabawki.
Osoba dorosła podaje cechy zwierzęcia, które jest przykryte tkaniną.
Gdy dziecko poda nazwę zwierzęcia, sprawdza, czy podało właściwą nazwę.
- Mowa zwierząt – ćwiczenia ortofoniczne.
Osoba dorosła kolejno mówi fragment, który dziecko powtarza, jak echo.
Po podwórku chodzi zwierz, jak on mówi, to my też:
Krowa – muu (dziecko powtarza: muu).
Koza – mee (dziecko powtarzają: mee).
Indyk – gul (dziecko powtarzają: gul).
Gąska – gę (dziecko powtarza: gę).
Świnka – kwi (dziecko powtarza: kwi).
Kaczka – kwa (dziecko powtarza: kwa).
Owca – bee (dziecko powtarza: bee).
Burek – hau, hau, cicho tam (dziecko powtarza: hau, hau, cicho tam).
- Zabawy i ćwiczenia poranne:
Kto ma nogi dwie, kto cztery – zabawa na czworakach.
Kto ma nogi dwie, kto cztery – zabawa na czworakach/dziecko nie chodzi na czworakach, a dłonie układa całe na podłożu/.
Osoba dorosła: Kurka i kogut po dwie nogi mają i jak my biegają.
Osoba dorosła: Kto cztery nogi ma porusza się jak koń, krowa i koza.
Zabawę powtarzamy 2-3 razy.
ZAJĘCIA DYDAKTYCZNE
Cele: rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej i wrażliwości na barwę; wdrażanie do starannego wykonania pracy plastycznej
- „KACZKA” – malowanie farbą plakatową.
Dziecko maluje farbą plakatową w różnych odcieniach żółci, używając pędzli. Karta pracy ,,Razem się bawimy” str. 45 cz. 3.
- Piórka kaczki – ćwiczenia oddechowe.
Dziecko dmucha na piórko. Stara się utrzymać piórko w powietrzu, jak najdłużej.
Pamiętamy żeby wdech robić nosem wydech buzią.
- Ćwiczenie grafomotoryczne – rysuj po śladzie i pokoloruj.
- „Gąski, gąski do domu” – zabawa ruchowa.
Osoba dorosła/starsza pełni rolę wilka. Pozostałe dzieci/dziecko, to gąski.
Najpierw dorosły, a później dziecko pełni rolę gospodarza, który stoi w sporej odległości naprzeciwko wilka i rozpoczyna zabawę.
Gąski stoją między gospodarzem a wilkiem.
Gospodarz: Gąski, gąski do domu.
Gąski chórem: Boimy się.
Gospodarz: a czego?
Gąski razem: Wilka złego.
Gospodarz: a gdzie on?
Gąski razem: Za górami, za lasami.
Gospodarz: To szybko gąski do domu.
Po tych słowach dzieci – gąski biegną do gospodarza, a zadaniem wilka jest złapanie jak największej liczby dzieci. Złapane dzieci odchodzą z gry, a zabawę powtarzamy do momentu wyłapania wszystkich dzieci – gąsek.
PO OBIEDZIE
- Dbam o zęby – wyrabianie nawyku systematycznego, prawidłowego mycia zębów.
- Zabawa ruchowa „Parada zwierząt” – zabawa naśladowcza.
Dziecko przybiera nazwy zwierząt i przedstawia się: jestem kurą, jestem koniem, jestem …
Osoba dorosła wywołuje zwierzę: zapraszam kurę. Dziecko – kura, naśladuje grzebanie pazurkami w ziemi. Koń – bieg z głosem: i-ha-ha, i-ha-ha. Krowa – wolny chód z głosem: muu, muu. Kaczka – chód z przechyłem bocznym i głosem: kwa, kwa.
- Zwierzęta wiejskie – zabawa dydaktyczna.
Osoba dorosła naśladuje głos zwierzęcia, a dziecko podaje nazwę zwierzęcia i co od niego otrzymujemy np. muu – krowa – mleko; bee – owca – wełna.
Zdrowe napoje mleczne – przygotowanie i degustacja – zdobywanie nowych doświadczeń; przezwyciężanie niechęci do potraw; wdrażanie do dbania o higienę i estetykę. Osoba dorosła przygotowuje naturalne produkty, owoce świeże, mrożone, suszone, pestki oraz odpowiednie pojemniki, blender, kubeczki, dziecku łyżeczkę oraz stroje do czynności kulinarnych.
Sprzętem podłączonym do prądu posługuje się dorosły.
Koktajl z maślanką lub jogurt owocowy: do maślanki lub jogurtu dziecko wrzuca owoce świeże lub mrożone, a osoba dorosła miksuje.
Shake: do mleka dziecko może wrzucić pokrojone banany, szczyptę cynamonu i cukier wanilinowy (shake bananowy) lub mrożone truskawki (shake truskawkowy) i dosłodzić cukrem pudrem.
Deser z jogurtu greckiego: do jogurtu greckiego dziecko może wsypać: rodzynki, morele, figi, pestki słonecznika, dyni i posłodzić miodem naturalnym.
- „Lubię – nie lubię” – rozmowa o odczuciach, emocjach dziecka.
Dziecko wypowiada się na temat zabaw, zajęć w tygodniu. Opowiada, które działania mu się podobały, a których by nie chciało, jak się czuło, jak minął mu tydzień. Przy tej okazji można zapoznawać dziecko z kolejnymi dniami tygodnia.
Nauczycielki:
Karolina Hałas
Barbara Paszewska
|
oddział III
Temat kompleksowy: POWRÓT PTAKÓW
Temat dnia: DOMY PTAKÓW
- Dzisiejszy dzień proponujemy od rozwiązywania zagadek „Jaki to ptak?”
(Zachęcamy dzieci do rozwiązywania zagadek o ptakach, a następnie naśladowanie ich lotu)
Zagadki:
- Pod dachem ma gniazdo z gliny, na niebie kręci kółka.
Jej przysmak to są muchy, cóż to za ptak … (jaskółka)
- Ma długi czerwony dziób na jednej nodze stoi.
Swe gniazdo na dachu splótł.
I każda żaba się go boi… (bocian)
- Rano nas budzi swym głosem jak dzwonek,
ten mały szary ptak… (skowronek)
- Po gałęziach kozły fika,
chętnie zjada tłuszcz z patyka… (sikorka)
- Słychać ją w koło wśród sosen i buków,
jak woła wesoło – ku -ku… (kukułka)
- Ptaszek ten od zawsze leczy chore drzewa.
I dlatego właśnie stuka zamiast śpiewać… (dzięcioł)
- Dziób zakrzywiony, okrągłe oczy,
Na myszy poluje w nocy… (sowa)
- Zachęcamy do śpiewania i ilustrowania ruchem poznanej wcześniej piosenki „Kle-kle boćku kle-kle” (dowolna interpretacja ruchowa)
Piosenka „Kle-kle boćku kle-kle”
Kle, kle boćku, kle, kle.
Witaj nam bocianie.
Łąka ci szykuje,
łąka ci szykuje
żabki na śniadanie. (bis)
Kle, kle boćku kle, kle.
Usiądź na stodole.
Chłopcy ci zrobili, chłopcy ci zrobili
gniazdo w starym kole. (bis)
Kle, kle boćku kle, kle.
Witamy cię radzi.
Gdy zza morza wracasz, gdy zza morza wracasz
wiosnę nam prowadzisz. (bis)
- Dla chętnych dzieci proponujemy wykonanie kart pracy: Wydawnictwa edukacyjnego: „Podręcznikarnia”
- „Razem poznajemy Świat” – pięciolatek, cz.3, str.26
- „Razem bawimy się” – czterolatek, cz.3, str. 35
- Zachęcamy również do rozgrywania gier stolikowych np.: „Domino”, „Chińczyk” oraz układanie puzzli może być ciekawą formą spędzania czasu.
Nauczycielki:
Bogusława Mikoś
Dorota Łabędź
|