W tym tygodniu proponujemy ciekawe zabawy korekcyjne na rozgrzewkę, jak i przygotowanie ćwiczebnego obwodu stacyjnego, czyli podróży pociągiem w poszukiwaniu naszych zwierzęcych przyjaciół. 🙂
POMYSŁY NA ROZGRZEWKĘ:
Zabawa „Zadania specjalne”
Bieg dowolny po pokoju. Na sygnał dźwiękowy Rodzica (klaśnięcie, hasło) dziecko wykonuje określone zadania:
» sygnał „stop” – staje w postawie zasadniczej (na baczność, plecy wyprostowane)
» klaśnięcie w dłonie – siada w siadzie skrzyżnym
» na sygnał „hop” – ustawia się pod ścianą (plecy przyklejone do ściany, pięty dotykają ściany, ale na nią nie wchodzą)
» na sygnał „hip” – skacze jak piłka
Zabawa „Murarz”
Murarz (Rodzic lub dziecko, zamiennie) stoi na wyznaczonej w poprzek pokoju linii, dziecko ustawione jest po jednej stronie pola. Na sygnał dziecko przebiega przez linię z murarzem, starając się nie być złapanymi, murarz porusza się po linii chcąc złapać dziecko. Jeśli zostaniemy złapani wykonujemy zadanie np. 5 podskoków, 5 pajacyków, 5 przysiadów itp.
Zabawa „Stań przy fotografii”
Na podłożu leżą rozłożone fotografie (dowolnie wybrane). Dla dzieci młodszych układamy kółeczka różnorodnych kolorów. Dziecko biega swobodnie. Na sygnał Rodzica i polecenie zatrzymuje się przy fotografii (kółeczku, odpowiedniego koloru)
w prawidłowej postawie (stopy złączone, plecy wyprostowane), która przedstawia wybraną osobę lub przedmiot na zdjęciu.
Zabawa „Gimnastyka stóp”
Dziecko swobodnie biega po pokoju. Na sygnał Rodzica:
„Pedałowanie” – dziecko zatrzymuje się i wykonuje naprzemienne wspięcie na palce
„Kołyska” – dziecko stojąc wykonuje naprzemienne podnoszenie pięt i palców
„Pa – pa” – dziecko wykonuje siad prosty oraz naprzemienne zginanie i prostowanie stóp,
„Stópki się całują” – dziecko wykonuje złączenie stóp stroną podeszwową (łączymy ze sobą dwie stopy, tak jakbyśmy chcieli bić brawo nimi)
„Zegar” – dziecko ustawia stopy „na wskazanej przez dorosłego godzinie” (dla dzieci starszych)
OBWÓD STACYJNY, CZYLI PODRÓŻ POCIĄGIEM
Prosimy o pomoc Rodziców przy przygotowaniach.
Proponuję stworzyć w tym tygodniu obwód stacyjny dla dzieci. Dzisiaj odwiedzimy różne zwierzęta. Co to oznacza? (większość dzieci zna tę zasadę z zajęć gimnastyki korekcyjnej w naszym przedszkolu). Przygotowujemy w pokoju w różnych miejscach ćwiczenia. Następnie dziecko ustawia się przy wybranej stacji (ćwiczeniu) i wykonuje zadanie [(w grupach starszych np. przez 3 min – włączamy stoper na telefonie komórkowym), po usłyszeniu sygnału dźwiękowego dziecko staje w postawie
i przemieszcza się do kolejnej stacji (ćwiczenia)]. Po pokonaniu wszystkich stacji możemy przygotować nagrodę dla dziecka np. słodki owoc, zdrowy koktajl 🙂 Tłumaczymy dziecku, że tak jak pociąg zatrzymuje się na stacjach, tak i ono, by dotrzeć do zamierzonego celu – w tym wypadku nagrody 🙂 Staramy się być sumienni i przez cały tydzień codziennie wykonywać te ćwiczenia (dowolnie je modyfikując np. pająk i sieć – można zastąpić wędrującą dżdżownicą do listka, jaskółkę można zamienić w motyla, jeże mogą stać się jeżozwierzem, mrowisko gniazdem dla ptaków, a jaszczurka zamieni się w krokodyla 🙂 Wszystko zależy od naszej wyobraźni 🙂
Stacja 1 (ćwiczenie) Pająk i sieć
Na ścianie/szafie przyklejamy taśmą (malarską, by nie zostawiała śladu) pajęczą sieć (wzór dostępny do wydrukowania lub można narysować własną). Tłumaczymy dziecku, że piłka to pająk, który raz wchodzi do swojej sieci, a raz z niej wychodzi. Dziecko wykonuje leżenie tyłem (czyli na plecach) na kocyku/macie ułożonej przy ścianie, stopy oparte na piłce, ręce wzdłuż tułowia. Ruch: toczenie piłki stopami w górę i w dół po ścianie.
Stacja 2 Jaskółka
Przyklejamy na podłodze wydrukowany obraz jaskółki (lub prosimy, by dziecko samo wykonało taki rysunek). Zadanie polega na dmuchaniu piórka (tłumaczymy dziecku, że to mała jaskółka) pod domowymi krzesłami (jeśli nie mamy to zwijamy
w kuleczkę kawałek gazety lub waty), tak by doleciała do swojej mamy (czyli do przyklejonego na podłodze obrazka).
Stacja 3 Kłujące jeże
Stanie obiema stopami na dwóch jeżykach (wykorzystujemy tu wytłaczanki po jajkach) i rzut piłeczką do wyznaczonego pojemnika.
Stacja 4 Mrowisko
Chcemy być tak pracowici jak mrówki, więc tworzymy gazetowe mrowisko. Rozdzieranie gazet palcami stóp, a następnie układanie z nich stosu na wzór mrowiska.
Stacja 5 Jaszczurka
Jesteśmy tak zwinni i szybcy jak jaszczurki. Czołgamy się do wyznaczonego miejsca, z którego będziemy wykonywać rzuty.
Na ziemi zaznaczamy koło (taśmą) lub kładziemy poduszkę – miejsce, do którego będziemy rzucać. Dziecko kładzie się w leżeniu przodem (czyli na brzuchu), ręce zgięte w łokciach (jeden łokieć patrzy na jedną ścianę, drugi na drugą), odrywa delikatnie klatkę piersiową od podłoża (nie za wysoko) i rzuca piłką trzymaną w obu rękach do wyznaczonego miejsca.
Dla Dzieci, które już wkrótce wyruszą w podróż do szkoły – zajrzyjcie na obrazki, jak prawidłowo nosić plecak oraz jak siedzieć przy biurku/stoliku. Pamiętajcie o tych zasadach!