Oddział I
Temat kompleksowy: W GOSPODARSTWIE
Temat dnia: KONCERT NA PODWÓRKU
- „Wiejska zagroda” – zapoznanie z odgłosami zwierząt z wiejskiego podwórka.
Oglądanie bajki edukacyjnej „Zwierzęta na wsi” – rozpoznawanie i nazywanie zwierząt wiejskich, naśladowanie odgłosów jakie wydają zwierzęta.
Link do bajki:
https://www.youtube.com/watch?v=qQtJP40a1Iw
- Zabawa ruchowa „Idą kurki”.
Rodzic układa na podłodze ze sznurka duże koło. Dziecko chodzi dookoła po sznurku powtarzając za rodzicem wierszyk. Przy ostatnim wersie wymienia nazwę domku i wskakuje do środka koła.
Idą sobie kurki dróżką:
Pierwsza kurka tupie nóżką,
Druga kurka tupie nóżką,
Trzecia kurka tupie nóżką.
Potupały, potupały
I w kurniku się schowały.
Idą sobie świnki dróżką:
Pierwsza świnka tupie nóżką,
Druga świnka tupie nóżką,
Trzecia świnka tupie nóżką.
Potupały, potupały
I w chlewiku się schowały.
- Osłuchanie z piosenką „Dziwne rozmowy”.
Link do piosenki: „Dziwne rozmowy”
- Rozmowa na temat treści piosenki.
– Jakie zwierzęta występowały w piosence?
– Czy pamiętasz gdzie były zwierzęta?
- Nauka słów i melodii piosenki.
Nauczycielki:
Aleksandra Kmiecik
Aneta Krawczyk
|
Oddział II
Temat kompleksowy: ZWIERZĘTA NA WSI
Temat dnia: PRODUKTY OD ZWIERZĄT
- Skąd się bierze mleko? – burza mózgów – aktywizowanie myślenia.
Osoba dorosła naprowadza tok myślenia dziecka na wiedzę o zwierzętach dających mleko (krowa, koza, owca) i jego przetworach.
- Dlaczego hodujemy krowy? – praca z obrazkiem – próby uogólniania pojęć.
Dziecko koloruje obrazek według podanego kodu oraz wskazuje produkty spożywcze, które mamy dzięki hodowli krów. Karta pracy ,,Razem się bawimy” str. 42 cz.3
- Zabawy i ćwiczenia poranne:
Kto ma nogi dwie, kto cztery – zabawa na czworakach /dziecko nie chodzi na czworakach, a dłonie układa całe na podłożu/.
Osoba dorosła: Kurka i kogut po dwie nogi mają i jak my biegają.
Osoba dorosła: Kto cztery nogi ma porusza się jak koń, krowa i koza.
Zabawę powtarzamy 2-3 razy.
ZAJĘCIA DYDAKTYCZNE
Cele: kształtowanie prawidłowej postawy ciała.
- ZABAWY I ĆWICZENIA GIMNASTYCZNE
- Zabawa ożywiająca „Na wiejskim podwórku”.
Osoba dorosła podaje nazwę zwierzęcia występującego na wsi, dziecko naśladuje chód i zachowanie się podanego zwierzęcia.
– pies – dziecko przemieszcza się na czworakach /prawidłowy chód/ udając pieski,
Co jakiś czas wskazana zmiana pozycji – na hasło:” koci grzbiet” dziecko uwypukla plecy ku górze, „końskie siodło” uwypukla brzuch ku podłodze.
– kaczka – dziecko chodzi na lekko ugiętych nogach stopy stawia do środka, ręce naśladują ruchy skrzydeł,
– kura – dziecko chodzi po sali i co jakiś czas zatrzymuje się i naśladuje kurę grzebiącą w ziemi raz jedną nogą raz drugą,
– królik – dziecko w przysiadzie podpartym skacze naśladując skoki królicze.
- Zabawa orientacyjno – porządkowa „Reksio, wróżki, czarownice”.
Czas trwania około 2 minut.
Dziecko przemieszcza się po pomieszczeniu, osoba dorosła podaje hasła:
– Reksio – dziecko wykonuje przysiad, a z rąk tworzy daszek nad głową,
– wróżki – dziecko przemieszcza się po sali machając rączkami jak skrzydełkami,
– czarownice – dziecko musi wziąć do ręki jakiś przedmiot.
- Zabawa orientacyjno – porządkowa „Szereg, rząd”.
Osoba dorosła przemieszcza się, w pewnym momencie mówi: „za mną w rzędzie”, w przypadku kiedy powie „obok mnie w szeregu” dziecko ustawia się obok osoby dorosłej.
W marszu dziecko wykonuje wznosy ramion przodem w górę – wdech, następnie opusty przodem w dół – wydech. Powtarzamy kilkakrotnie.
- Co to jest „nabiał”? – rozmowa kierowana w oparciu o własne doświadczenia dziecka i zgromadzone produkty nabiałowe (masło, ser, śmietana, mleko itp.)
– próby uogólniania pojęć
– Jakie są przetwory z mleka?
– Dlaczego jemy nabiał?
– Czy wszyscy mogą spożywać nabiał?
– Kto spożywa nabiał?
- Przetwory mleczne – zagadki smakowe; degustacja produktów z mleka – dzieci bez alergii pokarmowej.
Osoba dorosła przygotowuje łyżeczki, talerzyki i zestaw produktów pochodzenia mlecznego (zależnie od możliwości): sery białe, żółte, krowie, owcze, jogurty naturalne i smakowe, maślankę, kefir, mleko, śmietanę, masło itp. Dziecko próbuje produktów i wypowiada się na ich temat. Żeby zachęcić dziecko do degustacji można zrobić koreczki z sera, śmietanę można ubić z cukrem. Osoba dorosła wyjaśnia, że nie wszyscy mogą spożywać nabiał i należy to uszanować.
- „Gąski, gąski do domu” – tradycyjna zabawa ruchowa.
Osoba dorosła/starsza pełni rolę wilka. Pozostałe dzieci/ dziecko, to gąski.
Najpierw dorosły, a później dziecko pełni rolę gospodarza, który stoi w sporej odległości naprzeciwko wilka i rozpoczyna zabawę.
Gąski stoją między gospodarzem a wilkiem.
Gospodarz: Gąski, gąski do domu.
Gąski chórem: Boimy się.
Gospodarz: a czego?
Gąski razem: Wilka złego.
Gospodarz: a gdzie on?
Gąski razem: Za górami, za lasami.
Gospodarz: To szybko gąski do domu.
Po tych słowach dzieci – gąski biegną do gospodarza, a zadaniem wilka jest złapanie jak największej liczby dzieci. Złapane dzieci odchodzą z gry, a zabawę powtarzamy do momentu wyłapania wszystkich dzieci – gąsek.
PO OBIEDZIE
- Dbam o zęby – wyrabianie nawyku systematycznego, prawidłowego mycia zębów.
- Zabawa ruchowa „Parada zwierząt” – zabawa naśladowcza.
Dziecko przybiera nazwy zwierząt i przedstawia się: jestem kurą, jestem koniem, jestem …
Dziecko – kura, naśladuje grzebanie pazurkami w ziemi.
Koń – bieg z głosem: i-ha-ha, i-ha-ha.
Krowa – wolny chód z głosem: muu, muu.
Kaczka – chód z przechyłem bocznym i głosem: kwa, kwa
- Co nam dają zwierzęta? – zabawa dydaktyczna – poznawanie produktów odzwierzęcych.
Osoba dorosła przygotowuje zbiór produktów pochodzenia zwierzęcego: mleko, ser, jajka, wełniany sweter, motek wełny, wędlina, poduszka z pierza itp. Dziecko wybiera jeden produkt i nazywa, określa jego cechy i od jakiego zwierzęcia pochodzi. Wełniany koralik – wykonanie koralika z wełny, poprzez filcowanie na mokro – doskonalenie motoryki małej.
Zabawy przy stoliku wdrażające do poznawania i przestrzegania reguł oraz kształtujące odporność emocjonalną (gry, układanki, puzzle).
Nauczycielki:
Barbara Paszewska
Karolina Hałas
|
Oddział III
Temat kompleksowy: POWRÓT PTAKÓW
Temat dnia: BUDKI LĘGOWE
- Na podstawie ilustracji zamieszczonej w poniżej karcie pracy oraz wiersza pt. „Wiosna” Doroty Kossakowskiej można zapoznać dzieci z wyglądem, przeznaczeniem oraz sposobem zawieszania budek lęgowych.
- Dla chętnych dzieci proponujemy wykonanie kart pracy: Wydawnictwa edukacyjnego: „Podręcznikarnia”
- „Razem poznajemy Świat” – pięciolatek, cz.3, str.31
- „Razem bawimy się” – czterolatek, cz.3, str. 33
Wiersz „Wiosna” Doroty Kossakowskiej.
Wiosna przyszła do nas dziś z rana,
W zieleń trawy soczystej ubrana.
Przebiśniegi już kwitną w ogrodzie,
Zawdzięczają to pięknej pogodzie.
Słońce świeci, krokusy ogrzewa,
I zielenią się wszystkie drzewa.
Ptaki chcą już gniazda budować,
By pisklęta swoje wychować.
Deszcz wiosenny cicho coś śpiewa,
A słuchają go kwiaty i drzewa.
Rozmowa na temat wiersza.
– Jaka pora roku przyszła do nas?
– Co robią ptaki?
– Po co są potrzebne ptakom gniazda?
– Czy pisklęta wylęgają się tylko w gniazdach?
– Jak wygląda i do czego służy budka lęgowa?
- „Budki lęgowe” zachęcamy do wznoszenia konstrukcji z różnego rodzaju klocków.
- Propozycja zabawy ruchowo orientacyjno – porządkowej „Ptaki i budki lęgowe”.
W dowolnych miejscach rozrzucone woreczki „budki lęgowe”. Dziecko biega między woreczkami (poduszkami) „ptaki fruwają między budkami lęgowymi”. Na hasło: „ptaki fruną wysoko” – dziecko biegnie na palcach, ręce uniesione w górze. Na hasło „ptaki fruną nisko” – dziecko maszeruje, rękami naśladując machanie skrzydeł. Na hasło: „ptaki w budkach lęgowych” – przechodzi do przysiadu obok najbliżej leżącego woreczka „budki lęgowej”.
Nauczycielki:
Bogusława Mikoś
Dorota Łabędź
|