oddział II
Marzec – Temat: Marcowa pogoda
„Jestem chmurką” – zabawa ruchowa z rymowanką.
Zabawę rozpoczyna osoba dorosła – stoi w środku kręgu.
Dorosły mówi:
Jestem chmurką, tak jak ty, zróbmy obrót, ja i ty.
Jestem chmurką, tak jak ty, zróbmy podskok, ja i ty.
Jestem chmurką, tak jak ty, zróbmy młynek (rękoma), ja i ty.
Jestem chmurką, tak jak ty, zróbmy przysiad, ja i ty.
Przy powtórzeniu zabawy rolę dorosłego przejmuje dziecko.
Zapoznanie z przysłowiem „W marcu jak w garncu”.
Obrazowe wyjaśnienie przysłowia.
Dwa garnki:
1) Garnek i obrazki z różnymi zjawiskami atmosferycznymi występującymi w marcu /dziecko rysuje je jak umie – deszcz, słońce, wiatr, burza, tęcza, śnieg…- i nazywa/.
2) Garnek i warzywa: marchewka, pietruszka, ziemniaki, kalafior i groszek…
Rozmowa : Co można zrobić mając garnek i warzywa? (zupę jarzynową).
Zwrócenie uwagi na to, że powinniśmy jeść dużo warzyw, bo są zdrowe – mają dużo witamin, wzmacniają nasz organizm.
Wyjaśnienie znaczenie przysłowia „W marcu jak w garncu”.
Tak jak w garnku z zupą wymieszane są różne warzywa, tak wczesną wiosną pogoda bywa zmienna. Raz na łyżkę nabierzemy kalafior, a raz groszek lub marchewkę….
Piosenka/ wiersz „Kasza marcowa”
1. Ola gotuje kaszę dla lalek.
Wkłada do garnka cztery korale,
dokłada guzik, wsypuje mak,
miesza patykiem i śpiewa tak:
ref: W marcu jak w garncu mówił mój brat.
To pada deszczyk, to, śnieg, to grad.
I w moim garncu jest to i owo,
bo ja gotuję kaszę marcową.
2. Lalki ją jedzą i nie grymaszą,
kiedy je karmię marcową kaszą.
Ale czy kasza ma dobry smak?
Lalki ją jedzą, więc chyba tak.
Dołączam karty pracy, które można skopiować i wydrukować.